Výběr střední školy je velmi důležitým krokem v životě každého studenta. Po všeobecném základním stupni vzdělávání se ocitáme před rozhodnutím, co budeme chtít jednou dělat, v jakém oboru bychom chtěli pracovat. Je na dětech a jejich rodičích toto rozhodnutí udělat.
Řada rodičů se zamýšlí nad tím, kdy je dobré začít s dětmi vybírat střední školu. Jistě je vhodné toto začít řešit již dávno před devátou třídou a zpravidla to i děláme. Děti poznávají různé oblasti zájmu po celý svůj dosavadní život, zjišťují, co je zajímá a co jim jde.
Nyní je však třeba si s dítětem projít jeho představy a možnosti a vybrat z dostupných oborů středních škol. Nabízím proto podrobnější rekapitulaci některých důležitých oblastí, které je dobré si zmapovat.
Zájmy dítěte
Některé děti již od útlého věku výrazně preferují určité zájmy a vynikají v některých oblastech. Mohou to být např. umělecké směry, jazyky či zájem o zvířata. Je tedy vhodné se zamyslet, zda by dítě chtělo studovat obor, který se k jeho zájmům váže. Pokud máte takové dítě, je napůl vyhráno. Většina dětí však takto vyhraněná není.
Studijní předpoklady
Společně s dítětem a případně s pedagogy školy je vhodné posoudit, jaké má dítě studijní předpoklady. Nejen jaké má známky, ale i kolik úsilí ho známky stojí, zda je v učení samostatné, nebo potřebuje podporu rodičů či doučovacích kroužků. Jak zvládá případný neúspěch? Je ochotné intenzivně se do školy připravovat dalších několik let v případě výběru náročnější školy, např. gymnázia? Učí se dítě rychle nové věci, nebo je potřeba mu novou látku opakovaně vysvětlovat? Získává samostatně i vědomosti z jiných oblastí, než obsahují školní osnovy? Nebo je šťastnější u praktičtějších činností a učení příliš času nevěnuje a ani nechce věnovat?
Kde hledat radu?
Někdy i přes veškerou snahu vás i vašeho dítěte nelze najít dobré řešení. Představy rodičů a dítěte se výrazně rozcházejí, dítě si nedokáže vybrat vhodnou školu, nebo si vybírá výrazně pod nebo nad své možnosti. Nebojte se proto oslovit odborníky, kteří se problematikou profesní orientace zabývají. Na školách jsou vyškolení učitelé na kariérové poradenství. Je zde velká výhoda, že často vaše dítě znají, vidí, jak pracuje ve škole, jak k učení přistupuje a jak se mu daří, mají možnost poznat děti v jiném kontextu, než je domácí prostředí.
Je dobré si projít statistiky úřadu práce, zde se dá zjistit, kolik studentů se v minulých letech na školu hlásilo a kolik se jich dostalo, jinými slovy, jaká je šance se na školu dostat. Tyto informace jsou také na stránkách www.atlasskostvi.cz. Úřady práce také často nabízejí možnost poradit se ohledně budoucího oboru studia.
Také v pedagogicko-psychologické poradně je možné se nechat nasměrovat k určitým studijním oborům, kde zpravidla skrze diagnostiku profesního zaměření můžeme vašemu dítěti poradit.
Z hlediska zájmu o studijní obory lze obecně říci, že nejvyšší zájem je o gymnázia. Obecněji pak o obory s maturitní zkouškou. O učební obory je většinou menší zájem. Některé školy nabízejí také různé kombinace těchto možností.
Závěrem bych vám i sobě ráda popřála šťastnou ruku při výběru střední školy. Aktuálně s naším deváťákem také vybíráme budoucí školu, snad se nám to povede.